Saturday 29 October 2016

Penguat kuasa hangat-hangat tahi ayam, lemah integriti


KUALA LUMPUR – Tindakan segelintir penguat kuasa yang culas dalam melaksanakan ama­nah dan tanggungjawab diberi hanya akan mencemarkan kredibiliti seluruh agensi penguat­kua­saan di negara ini.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan menegaskan, kegagalan sistem penguatkuasaan yang se­perti ‘hangat-hangat tahi ayam’ dalam melaksanakan agenda membanteras penyeludupan di pos sempadan memberi mesej buruk tentang status kawalan negara kita.

“Masalah Malaysia adalah isu integriti. Nam­paknya ada perkara yang amat tidak kena tentang proses pendidikan kita sehingga begitu banyak ketirisan berlaku, melibatkan urusan pe­nyampaian dan pelaksanaan.

“Hal ini terutamanya mereka yang hidup dipengaruhi aspek material, akhirnya menyebabkan kewibawaan dan integriti dalam diri terhakis,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas pendedahan Utusan Malaysia berhubung pengakuan seorang penyeludup warga Thailand yang membawa keluar bekalan minyak masak bersubsidi keluaran Malaysia melalui jalan sah setelah mendapat kerjasama sepenuhnya ‘orang dalam’ di Kompleks Kastam, Imigre­sen dan Kuarantin (CIQ), Rantau Panjang.

Menurut Nadzim, kepincangan yang berlaku dalam agensi pe­nguat kuasa hanya akan membuka ruang kepa­da pihak berkepenti­ngan untuk ‘menangguk di air keruh’ dan menyebabkan usaha membanteras penyeludupan menemui jalan buntu.

“Kita boleh tubuh 10 lagi agensi pun tak guna jika mereka datang daripada masyarakat sama yang amat lemah integritinya. Selagi hati tidak dibetulkan, selagi itulah kita sukar membawa perubahan yang dikehendaki,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...