Sunday 19 November 2017

AES baharu kesan pemandu guna telefon bimbit

Ab Aziz Kaprawi

KUALA LUMPUR .– Kementerian Pengangkutan akan mengkaji pemasangan teknologi baharu di setiap kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) sebagai langkah penguatkuasaan untuk mengesan kesalahan pemandu yang menggunakan te­lefon bimbit ketika memandu.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab. Aziz Kaprawi berkata, perkara itu dilihat penting dalam usaha membendung kesalahan tersebut yang kini menjadi antara penyumbang kepada peningkatan kemalangan jalan raya.

Katanya, pemasangan tek­nologi itu akan mening­katkan lagi fungsi kamera AES selain untuk mengesan kesalahan pemanduan me­lebihi had laju dan melanggar lampu isyarat merah.

Jelas beliau, kementeriannya akan bekerjasama de­ngan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk mengkaji perkara tersebut termasuk cadangan-cadangan lain seperti meningkatkan ka­dar hukuman yang akan dikenakan terhadap pesalah.

“Kementerian akan menilai untuk meningkatkan fungsi kamera AES untuk mengesan pemandu yang menggunakan telefon bimbit ketika memandu.

“Kenapa masih ada pemandu yang berani menggunakan telefon bimbit semasa memandu adalah kerana mereka menyedari penguatkuasaan yang ada tidak cukup untuk mengesan kesalahan mereka. Oleh itu kamera AES dilihat mungkin boleh berperanan un­tuk mengatasi ma­salah ini,” katanya ketika dihubungi Ming­guan Malaysia di sini hari ini.

Semalam Ketua Pe­ngarah JPJ, Datuk Shaharuddin Khalid mencadang­kan agar hukuman bagi kesalahan menggunakan te­lefon bimbit ketika memandu perlu dipinda selari de­ngan perkemba­ngan pesat penggunaan peranti itu termasuk aplikasi popular seperti WhatsApp.

Tambah Ab. Aziz, Kementerian Pengangkutan me­nyarankan setiap pengguna mematuhi peraturan jalan raya untuk keselamatan diri sendiri dan orang lain, tetapi akan sentiasa menilai keperluan untuk mempertingkat tahap penguatkuasaan selaras dengan perkembangan semasa.

Timbalan menteri itu mengakui penggunaan te­lefon bimbit yang semakin meluas menjadi antara cabaran baharu yang dihadapi oleh pihak berkuasa dan sehubungan itu kaedah-ka­edah terkini untuk membendung kesalahan tersebut akan diperhalusi.

“Mungkin terdapat kelemahan dari segi penguatkuasaan untuk mengesan kesalahan seperti ini (menggunakan telefon bimbit). Oleh itu kaedah pengesanan kesalahan juga perlu dipermo­denkan termasuk menggunakan kamera AES untuk mengesan pemandu yang menggunakan te­lefon bimbit semasa memandu,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...