Wednesday 6 December 2017

Tambang bas sekolah dijangka naik

MOHD. ROFIK

IPOH – Kadar tambang bas sekolah sesi persekolahan tahun depan dijangka naik antara RM10 hingga RM20.

Presiden Gabungan Persatuan Peng­usaha Bas Sekolah Malaysia, Mohd. Rofik Mohd. Yusof berkata, kenaikan itu akibat peningkatan pelbagai kos yang perlu ditanggung peng­usa­ha termasuk alat ganti dan kos penyelenggaraan.

Menurutnya, harga mi­nyak tidak menentu ketika ini juga turut menyumbang kepada peningkatan kos operasi pengusaha bas sekolah.

Katanya, alat ganti kenderaan juga mengalami ke­naikan harga antara 50 hingga 80 peratus se­per­ti bateri dahulu RM300 sekarang men­cecah lebih RM500.

“Jadi kami tidak menolak kemungkinan akan ada pengusaha bas sekolah berbuat demikian untuk membolehkan mereka terus bernafas dan terus memberi perkhidmatan.

“Dijangka berlaku kenaikan kadar tambang sebanyak RM10 di luar bandar manakala sebanyak RM20 di kawasan bandar,” katanya dalam sidang akhbar selepas Mesyuarat Agung Tahunan Gabungan Pengusaha Bas Sekolah Malaysia Ke-6 di Dewan Orang Ramai Taman Meru, di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengerusi Persatuan Pengusaha Bas Sekolah Bumiputera Ipoh Perak, Rokiah Yeop.

Mohd. Rofik berkata, sejak Janua­ri 2015, Suruhanjaya Pe­ngangkutan Awam Darat (SPAD) menyerahkan ke­pu­tusan memutuskan caj tambang bas sekolah kepada pengusaha dan Persa­tuan Ibu Bapa dan Guru.

Katanya, persatuan itu mempunyai seramai 18,890 ahli di seluruh negara dan jumlah berkenaan dijangka meningkat kepada 20,000 ahli selepas pembaharuan lesen pada hujung tahun ini.

Dalam pada itu, Mohd. Rofik turut mencadangkan kepada kerajaan agar tempoh tamat bagi lesen bas, insurans, cukai jalan dan tempoh pemeriksaan Puspakom diselaraskan kepada setahun untuk memudahkan pengusaha bas terlibat membuat pembayaran secara serentak.

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...