Friday 5 January 2018

Makan waktu sama setiap hari cegah nyanyuk

MAKAN pada waktu yang tetap turut meningkatkan kualiti tidur dan kesihatan jantung.

CALIFORNIA - Kajian oleh pakar kesihatan di California mendapati makan pada waktu yang sama setiap hari boleh membantu melawan penyakit dementia atau nyanyuk.

Menurut portal Mail Online, penemuan terbaharu itu diterbitkan dalam jurnal eNeuro baru-baru ini.

Menurut kajian itu, makan pada waktu yang tetap akan meningkatkan ekspresi gen di bahagian otak yang berkaitan dengan kawalan badan sekali gus mengurangkan risiko pe­nyakit Huntington (HD) yang merupakan salah satu gejala dementia.

Kebiasaan seperti itu juga meningkatkan kualiti tidur dan kesihatan jantung, yang kedua-duanya mempunyai kaitan de­ngan HD.

Penyelidik percaya penemuan itu juga akan digunakan untuk meningkatkan kualiti hidup bagi mereka yang menghidap penyakit yang tidak dapat diubati itu.

Penulis kajian tersebut, Profesor Christopher Colwell dari The University of California berkata, HD adalah penyakit yang dise­babkan oleh genetik dan sehingga kini masih tiada penawar.

“Perubahan gaya hidup bukan sahaja meningkatkan kualiti hidup tetapi juga menangguhkan perkembangan penyakit untuk pesakit HD,” katanya.

HD memberi kesan kepada hampir 30,000 orang di Amerika Syarikat (AS) dan sekurang-kurangnya 6,700 di United Kingdom (UK).

No comments:

Post a Comment

Baca Bismillah dulu, kemudian baru komen...